Sider

tirsdag 30. august 2011

Mexikansk turbogryte

Denne gryteretten improviserte jeg frem på en fantastisk hyttetur med gode venner. Siden jeg var den eneste veganeren, ville jeg ikke bruke for mye tid på å lage middagen. Denne retten er lett og lage, krever kun en gryte og må bare røres om i blant så den ikke svir seg. Du kan gjerne koke risen i en gryte ved siden av, slik som på bildet.

Gryteretten:
1 stor rødløk/gul løk
1 boks hermetiske tomater
2 bokser kidney eller brune bønner
2 ss tomatpure
1 dl røde linser
1,5 dl ris
1 boks ananas i biter
1 liten boks mais
1 halv paprika
Ønsket mengde hakkede soltørkede tomater
Ønsket mengde cherrytomater

Krydder i gryteretten:
1 ss chilipulver, 1-2 ss hvitløkspulver, 1-2 terninger grønnsaksbuljong, 2 ss paprika, 1 ss spisskummen. Eventuelt et par hakkede jalepenos


Fremgangsmåte:
1. Hakk løken og fres den i en gryte med olje.
2. Tilsett hakkede tomater, bønner, linser, ris og tomatpure. Tilsett litt vann, og la dette koke sammen.
3. Mens retten putrer, hakk opp paprika og soltørkede tomater. Tilsett dette i gryta sammen med mais og ananas.
4. Smak til gryten med krydder. Tilsett cherrytomatene mot slutten.
5. Når linsene er møre og risen kokt er er det ferdig!

Server gjerne med hvitløksbaguetter, salsa, guacamole og salat.


Gir ca 3-5 porsjoner

3 kommentarer:

  1. Om nom nom! =P
    Kan skrive under på at denne er god!

    SvarSlett
  2. Virker så spennende ut at denne må jeg prøve å lage,snart håper jeg :) Takk for oppskrift <3

    SvarSlett
  3. Gryter er kjempegodt! Nå hr jeg kjøpt meg jerngryte også, må få prøvd den ut snart ;)

    SvarSlett